首页 > 最新动态 > 新闻资讯 > 详情

【论坛回顾】海外教育大咖分享国际教育经验

TIM截图20181113094753.png

Peter Shumlin:Youth educational summer travel programs and global citizenship

(青年研学教育及全球公民意识)

5277.jpg

This generation of young people has the greatest responsibility to become global citizens.

Educators have the same responsibility.

当代年轻人承担着成为全球公民的伟大责任。我们教育者也是如此。

My parents joined Putney program. They were teachers. They said, as teachers, let’s turn summer vacation into education. They also educated their children a sense of responsibility, a sense that you have to give back and that life is more than just about you.

我父母很早就参加了Putney游学项目,他们都是教师。他们说,作为老师,我们可以把暑假变成学习。他们也教会了他们的孩子责任感——要回报,生活不只是关注自己就可以了。

After working in Putney, graduating from university and sending students all over the world, I didn’t like the direction of my state, so I ran for governor to give back to my state. I ran for governor and it was during the recession of the world, both America and china. The world is losing jobs, a really tough time, economically. When I ran, I said, I would create jobs. I would help the economy. But one of the ways we do it is by changing the way our state does the energy. Let’s build out wind power and solar power, use less energy, move from coal and oil to renewable power. When we do that, we will create jobs. We will put money in our people’s pocket because their power rates will do down.

在Putney工作,大学毕业并把学生送到世界各地后,我不喜欢我所在州的政策方向,所以我竞选州长以回报我的州。我竞选州长时,世界经济正在衰退,包括美国和中国。很多人失业,经济上真的很艰难。当我竞选的时候,我说,我会创造就业机会,我会帮助经济复苏。我们其中的一个做法就是改变我们州在能源上的做法,建立风能和太阳能设施,使用更少的能源,从煤和石油转移到可再生能源。当我们这样做的时候,我们将创造就业机会。我们将把钱放在人民的口袋里。

I’m a democrat. My republican challenger said that Peter is crazy. If Peter does what he wants to do, he will kill jobs. He will take money out of our pockets because renewable energy is more expensive than coal and oil. And he will make no difference for climate change.

But to his disappointment, the crazy man won. The first bill I signed was the energy bill that put Vermont on the path that I promised.

我是民主党。我的共和党对手曾说Peter疯了。如果Peter做了他想做的事,他会减少工作机会的。他会从我们的口袋里掏出钱,因为可再生能源比煤和石油更贵。他也不会为全球气候变化做出什么贡献。但令他失望的是,那个疯子赢了。我签署的第一份法案是能源法案,使佛蒙特州走上了我承诺的道路。

President Obama took several governors with him to attend Paris Climate Accord, including me and Mike Pence (now the Vice President of America), to show America are getting things down on climate change. Mike tried to prevent Obama from signing the Accord.

奥巴马总统带了几位州长一起出席了巴黎气候协议,包括我和迈克·彭斯(现任美国副总统),以显示美国正在应对气候变化。迈克曾试图阻止奥巴马签署协议。

Students often ask me what we can do to make a difference. The girl we mentioned previously came to me and told me that she wanted to hold an energy committee all over Vermont. With one idea that girl has, now we have 100 energy committee in 100 towns, working on building renewable resources faster than neighbor towns.

学生经常问我能做些什么改变。我们之前提到的那个女孩告诉我她想在佛蒙特州建立一个能源委员会。有了这个女孩的想法,现在我们在100个城镇有100个能源委员会,致力于比邻近城镇更快建设可再生资源。

So, I started bunches of programs in summer time that promote global interaction in understanding the challenges of climate change called Governor Initiative. Then they go to 4 different locations. Alaska, Morocco, China and Canada. Each country is getting involved in the challenge of climate change. Alaska produces oil, but ice layer is melting because of the warmer climate.

因此,我在夏季开展了促进全球互动,以了解气候变化的挑战的一系列项目,这些项目被称为州长倡议。然后他们去到4个不同的地点。阿拉斯加、摩洛哥、中国和加拿大。每个国家都面临气候变化的挑战。阿拉斯加生产石油,但由于气候变暖,冰层正在融化。

In Morocco, they face with the challenge of growing food in such climate change. Now let’s invite my assistant David to explain the details in Chinese.

在摩洛哥,他们面临着在这样的气候变化中种植粮食的挑战。现在有请我的助手戴维用中文解释细节。

Mary Shi:国际化框架下的教育创新

4947.jpg

现在全球化已经是我们生活的一部分。在这个全球化的概念下,我们要做什么,怎么做?在我自己的求学教学过程中,我也发现两个国家虽然有不同的教育,但是实质是一样的,都是怎么样培养出一个合格成功的人才。合格和成功怎么定义呢?实际上这也是一个值得讨论的地方。今天我想给大家介绍一下我们BC省的教学框架。加拿大的教育是由省来管的,国家对教育没有一个全国性的指导。维多利亚市是BC省的省会城市,我们有自己的教育学区,BC省的教育大纲会指导每个年级需要达到什么样的要求。省政府正在修订新的教学大纲,今天我给大家介绍一下新的教学大纲。

培养目标

我们的培养目标是培养受教育的公民,跟世界公民很相似。什么样的人算成功的人呢?一个是发挥学生的个人潜能,就是说个性化,同时也要发展他的知识,在这个基本的知识点上面,我们怎么样发展学生的才能,发展学生的能力。还有重要的一点就是说最终这个学生是要为社会做出贡献。

智力发展

定了这个培养目标以后,怎么解释这个培养目标呢?很重要的是有智力上的发展,所谓智力发展,其实刚才周先生和王先生做演讲的时候,智力上的发展他们也提到了很多方面,比如知识框架、能力、求知欲、上进心,这些实际上都是智力发展一部分,已经不是做一份考卷,这份考卷做的对还是不对,会还是不会,多少分,它是一个全面的衡量,包括学生对学习的热情,保持求知欲。我们在学习的过程中需要给孩子一个机会,让他能够发展自己对学习的兴趣。我们人本来是充满了好奇心的,但是有的时候我们被条条框框给限制住了,所以反倒扼杀了学习的动力。

对社会的责任心、责任感

如果一个人很优秀,但是他做的事情都是坏事的话,那他对社会的伤害是更大的。我们怎么样培养学生对社会的责任心、责任感,实际上是也是培养受教育的公民非常重要的一环。

生涯发展

在上海参加论坛的时候,有一个老师说的话我非常认同。他说我们现在在教育学生什么呢?我们现在就是教育他们要为将来的工作做准备,可是这些工作是什么工作呢?我们今天并不知道。

现在的孩子面临的是非常多元化的社会,这个多元化的社会里,他们有各种不同的选择。有可能为孩子们做的一点,就是给他们一个机会,让他们了解这个各行各业都是干什么的。我们BC省的新大纲里面有两门课,教给学生怎么样为还没有从事的工作做好准备。

批判性思维的能力和创造性思维的能力

我们培养学生有批判性思维,有创造性思维,但是我们社会这个有没有对此更多的包容呢?这个实际上也是我们要思考的一个问题。

交流能力

我们学生将来面临的是一个非常多元的文化,怎么样能够理解他人的世界观,他人的想法,表达不同的意见,这个本身也是重要的能力。

个人的正面文化认知

我们要培养学生们的自尊心,自信心,帮助他们建立一个对自己的正能量的评价。


在新的教学大纲发展下,我们做了三件事。

第一是以学生为中心。实际上就是评价方式,你要有多元化的评价方式,评价方式是过程化的评价方式,而不是以结果为导向的。

第二个是灵活性。这个在教学的各个层面,包括对于学生的教材的选择,实际上加拿大是没有固定教材的,老师有权力选择教材。统一的教材有利有弊,没有统一教材的时候,你的工作量非常大, 但是同时也给了你定义对你这个班的学生来说什么是最好的机会。

第三是注重语言和计算。

我们以前是有省考的,平时成绩占60%,省考成绩占40%。在这个新大纲的指引下,我们取消了省考,这两个学类上,我们有一个类似于中国的会考,然后这个考试呢啊还可以重新考,也没有通过和不通过,只有一个1到4的一个评级。

这个BC省新的这个教学大纲实际上集中在三点,一个是understand,一个do,一个是know,就是理解是一方面,知道有这么回事,然后怎么样能够运用,最后变成你的知识。

我们作为教育者,实际上很重要的是要和孩子过去的知识建立一个联系,希望大家能够思考怎么样能跟学生的知识结构、知识点以及他以前的人生成长经历建立联系。


Simon Collins:Design (is) the future

(设计即未来)

4979.jpg

Who am I?我是谁?

I’m very lucky. I worked for some brilliant and cool companies. Everything I’m going to tell you today, don’t think it comes from me, don’t listen to me, listen to these people. These are the places that I learned from. Tsinghua university, British government, Parsons, Nike. I learnt smart things from them, so I’m going to show you what I have learnt.

我很幸运。我为一些出色而酷的公司工作过。今天我要告诉你们的一切,不要认为是我想出来的,不要听我的,听这些人的话。这些公司是我学到东西的地方:清华大学,英国政府,帕松斯,耐克等等。我从他们身上学到了一些智慧,所以我要向你们展示我所学到的东西。

This is Jack Ma. A lot of you don’t think design is important, but he realize how important design is. He said don’t use calculator because computes can do it already. Let’s be creative.

这是马云。很多人认为设计不重要,但他意识到设计是多么重要。他说不要使用计算器,因为电脑已经可以做到了。我们需要变得更有创造力。

Why design is education? Most people think that design is what fashion designers do. But the reality is that everyone is designer. We all make design decisions. 

为什么设计即教育?大多数人认为设计就是时装设计师做的那些事情。但是事实上每个人都是设计师。我们都会做出设计的决定。

Ask smart questions 问聪明的问题

When I first came china to teach about 15 years ago in Tsinghua University, I was full of energy but they were just sitting still. Nobody talked because it was not respectful to ask questions. But you need to ask smart questions. You can’t achieve anything to any great quality if you don’t ask questions first. You look smart by asking smart questions.

大约15年前,当我第一次来到中国来清华大学任教时,我精力充沛,但学生们只是静静地坐着。没有人说话,因为问问题是不礼貌的。但是你需要问一些聪明的问题,如果你不首先提出问题,你就无法获得任何伟大的成就。只有通过问聪明的问题,你才可以看起来很聪明。

<p style="margin: 0px; padding: 0px; max-width: 100%; box-sizing: border-box; word-wrap: break-word !important; clear: both; min-height: 1em; color: rgb(38, 220, 99); font-family: -apple-system-font, BlinkMacSystemFont, 'Helvetica Neue', 'PingFang SC', 'Hiragino Sans GB', 'Microsoft YaHei UI', 'Microsoft YaHei', Arial, sans-serif; font-size: 14px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; letter-spacing: 1px; line-height: 25.20000

预约看校

预约看校